Zgodnie z ustawą o ochronie sygnalistów oraz Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937, Sąd Rejonowy w Lubaczowie zapewnia kanały umożliwiające bezpieczne zgłaszanie naruszeń prawa w ramach tzw. zgłoszeń wewnętrznych.
Jak dokonać zgłoszenia naruszenia prawa?
Osoby posiadające informacje o potencjalnych naruszeniach prawa mogą dokonać zgłoszenia za pośrednictwem następujących kanałów:
- Dedykowany adres e-mail: sygnalisci@lubaczow.sr.gov.pl, obsługiwany przez wyznaczonego Koordynatora ds. zgłoszeń.
- Telefon: Pod numerem 16 632 50 81, gdzie przyjmowane są zgłoszenia telefoniczne.
Formularz zgłoszeniowy jest dostępny do pobrania ( załącznik nr 1) i prosimy o jego wykorzystanie w celu usprawnienia procesu zgłoszeń.
Zakres zgłoszeń
Sygnaliści mogą zgłaszać naruszenia dotyczące między innymi:
- Ochrony danych osobowych oraz cyberbezpieczeństwa,
- Praw konsumentów,
- Naruszeń wpływających na interesy finansowe Skarbu Państwa lub Unii Europejskiej,
- Innych obszarów określonych w przepisach unijnych i krajowych, w tym dotyczących ochrony konkurencji i pomocy państwa.
Kto może zgłaszać naruszenia?
Uprawnionymi do zgłaszania są:
- Pracownicy Sądu, obecni i byli,
- Kandydaci ubiegający się o zatrudnienie, którzy podczas rekrutacji uzyskali informacje o naruszeniu,
- Osoby świadczące pracę na podstawie umów cywilnoprawnych,
- Stażyści i wolontariusze wykonujący obowiązki na rzecz Sądu.
Ochrona sygnalistów
Osoby dokonujące zgłoszenia w dobrej wierze, które mają uzasadnione podstawy sądzić, że przekazywane informacje są prawdziwe, są chronione przed działaniami odwetowymi. Zgłoszenia te mają służyć ochronie interesu publicznego i nie obejmują spraw wyłącznie osobistych.
Prosimy o zgłaszanie naruszeń wyłącznie dotyczących działań mających szersze znaczenie dla interesu publicznego.
Dalsze informacje, w tym pełną Procedurę dokonywania zgłoszeń wewnętrznych i podejmowania działań następczych, znajdą Państwo (Procedura sygnaliści)